Пастка з зірками

зірковість готелюОдна з найнебезпечніших пасток, на яку потрапляють мандрівники — зірки в готелях. У нас люди чомусь вважають, що зірки відображають рівень готелю. «Я купив на тиждень 5 зірок в Хургаді всього за 300 баксів», — хвалиться один турист іншому. Потім він повернеться з відпустки і буде довго дивуватися, що за смітник йому підсунули, адже він очікував там побачити «5 зірок!», А не клоповник з видом на будівництво.

Тема з зірками складна, вони дійсно є в деяких країнах, а в інших про зірок нічого не знають. Наприклад, якщо ви в США скажете, що шукаєте «хороший готель 3 зірки», то вас, швидше за все, не зрозуміють. Так як в США «3 *» може означати рейтинг готелю за відгуками постояльців, і 3 * — це зовсім не хороший готель. Запам’ятайте, у всьому світі використовуються різні системи, немає ніяких «зірок». Точніше, вони є, але найчастіше їх цінність не завжди відображає реальну ситуацію. Давайте розберемося.

Як не дивно, піонерами готельних класифікацій стали автомобілісти. Ось як це вийшло.

У 1905 році у Великобританії була утворена Автомобільна Асоціація. Її члени їздили по містах (на велосипедах, до речі), вивчали стан доріг, встановлювали в небезпечних місцях попереджувальні знаки, а також зайнялися складанням спеціального гіда (вийшов у 1909-му). Крім адрес ремонтних майстерень і контактів автомеханіків, він включав також список з приблизно тисячі готелів з коротким описом. Такий гід виявився дуже зручним і популярним, все більше готелів хотіли в нього потрапити, і укладачам дуже не вистачало об’єктивних критеріїв оцінки. У 1912 році секретар Асоціації Стенсон-Кук запропонував своє рішення: раніше він займався продажем вина та алкогольних напоїв і подумав, що п’ятизірковий систему оцінки якості бренді можна використовувати і для готелів. Так, «гідний, пристойний готель для середнього класу» відповідав трьом зіркам. Уже в 1913 році вийшов новий гід, в ньому були 1375 готелів, з яких тільки 20 отримали п’ять зірок. З тих пір у Великобританії діє така система. Крім того, є ще готелі класу 5 +, підвищеної категорії.

Традиції британської автомобільної асоціації перейняла американська: в 1937 році її представники почали інспектувати ресторани і готелі. Вони привласнювали їм звання — від «добре» до «приголомшливо», а в 1977-му була введена система з діамантами (від одного до п’яти). Конкуренцію Американської автомобільної асоціації становить гід Forbes Travel: перший випуск з’явився в 1958 році і включав в себе готелі тільки п’яти штатів. Цікаво, що його спонсорувала компанія Mobil, яка займається видобутком нафти, а також володіє мережею автомийок і автосервісів. Анонімні інспектори привласнюють готелям наступні категорії: 5 зірок, 4 зірки і «рекомендована».

Треба розуміти, що критерії скрізь різні. Так, англійська система припускає, що в п’ятизірковому готелі гостя вітають біля входу, ресторан пропонує страви високої якості, є винна карта, доступно обслуговування на різних мовах. Американська асоціація дає більш розпливчасте визначення: «П’ять зірок — оцінка готелів, найбільш близьких до ідеалу розкоші та вишуканості. Всі номери — першого класу, їх обстановка виняткова у всіх відносинах. Такі заклади пишаються своїм уважним обслуговуванням і завжди прагнуть перевершити будь-які очікування гостя, зберігаючи при цьому найвищі стандарти якості. Свій внесок у підтримання неповторного рівня комфорту вносить велику кількість додаткових послуг та індивідуальний підхід до клієнта «.

У Європі та Туреччині зараз діє єдина мережа Hotelstars. Вона була створена готельними асоціаціями, в її основі — німецька система: 5 зірок, а також категорія S — superior (підвищеної комфортності). Виходять десять категорій: 1 зірка, 1+ зірка і так далі. При цьому в кожній країні є ще й свої, державні стандарти. Загалом, повна плутанина. У Фінляндії офіційного рейтингу готелів немає, але зірки у готелів — є. Вони користуються системою Hotelstars або придумують власну.

готель 5 * підвищенного омфорту

В Італії оцінкою готелів займається адміністрація регіонів, тому в Абруццо ви отримаєте зовсім не той самий набір послуг, як, наприклад, на Сицилії. Критерії схожі, але не ідентичні. Якщо говорити в цілому, в готелях з 1-2 зірками необов’язково повинна бути окрема ванна, достатньо однієї на 3 номери (або 6 гостей), немає сніданку і кондиціонера (зате опалення обов’язково). Часто готелі розташовуються в старовинних будівлях, де немає місця для окремого лобі і маленькі кімнати, немає можливості провести ліфт. Обстановка може бути розкішною, але такий готель все одно не отримає 4 або 5 зірок. Вірно і зворотне: п’ятизірковий готель в Італії може неприємно здивувати тих, хто звик до ідеального сервісу і величезним номерам.

У Франції до недавнього часу готелі отримували від однієї до чотирьох зірок, в 2012 році з’явилася п’ята категорія. Її отримують готелі, які не тільки відповідають всім обов’язковим критеріям, але і перевершують їх: наприклад, готельний ресторан отримав зірку Мішлен. При цьому багато французькі готелі взагалі не проходять процедуру оцінки, воліючи не мати зірок і залучати клієнтів популярністю і репутацією.

У СРСР готелю ділилися на розряди. Ось витяг з «Положення про віднесення готелів до розрядів і номерів у готелях до категорій» від 14 лютого 1952:

1. До першого розряду готелів відносяться готелі, що мають водопровід, каналізацію, центральне опалення і забезпечуються гарячою водою, телефонний зв’язок, ресторан та перукарню.
Номери, вітальні, вестибюлі готелів повинні бути добре мебльовані і належно оформлені.
2. До другого розряду готелів відносяться готелі, обладнані водопроводом, каналізацією, центральним опаленням і телефоном і мають ванни або душі загального користування, ресторан або буфет.
3. До третього розряду готелів відносяться готелі, що мають водопровід і каналізацію.
4. До четвертого розряду готелів відносяться готелі типу гуртожитків, будинки для приїжджих при підприємствах, установах і будівництвах і вдома колгоспника.

У 1970-х роках була прийнята нова класифікації з семи розрядів (люкс, вищий А, вищий Б, перший, другий, третій, четвертий). Після розпаду СРСР ми перейшли на більш звичну систему зірок. У Росії процедура класифікації добровільна, до 2011 року її пройшли тільки 400 готелів. До Олімпіади-2014 був прийнятий закон, за яким сертифікований готель в Сочі (така була вимога МОКу). Те ж саме стосується регіонів, які беруть Чемпіонат світу з футболу в 2018 році. В іншому панує повний хаос. Розмови про обов’язкову сертифікацію ведуться постійно, наприклад, 4 лютого про це заговорив глава Ростуризму.

Окрему категорію складають шести- і семизіркові готелі. В основному вони розташовані на Близькому Сході, є також один в Італії (Town House Galleria), в Китаї (Pangu Hotel). Насправді, це скоріше маркетинговий хід, ніж реальний показник. Нафтовики з Затоки взагалі прагнуть у всьому продемонструвати свою перевагу: будують найвищі у світі вежі, насипають острова, тепер ось і семизіркові готелі придумали. В Італії, як я вже сказав, класифікація обмежується п’ятьма зірками, так що сім зірок у готелю в Мілані з’явилися просто тому, що його власники активно били себе п’ятою в груди. У 2008 році ходили розмови про те, що в Бейруті збираються побудувати десятізвездочний готель. Правда, потім почалася Арабська весна, війна в Сирії, і розмови про нього якось затихли.

Що ми маємо зараз? Готелі у більшості країн малюють собі зірки, керуючись виключно нахабством і жадібністю власників. Орієнтуватися при виборі готелю на «зірки» нерозумно.

Крім того, є ще один стереотип, що існують «5-зіркові мережі готелів». Це не так. Той же Шератон або Інтерконтиненталь в одному місті може бути розкішним готелем, а в сусідньому — старим курних санаторієм.

Найкраще при виборі готелю орієнтуватися на ціну і на відгуки постояльців. Як не існує хорошого вина за 10 доларів, так і не існує хорошого готелю за 50 доларів.